вторник, 22 май 2012 г.

Пази кръвта си чиста...! Съзнанието също! - Част 2


Рекламата – двигател на прогреса или регреса.

Не е тайна, че голяма част от ефирното време на телевизията е заето от рекламите. Тези кратки видеоклипове, които ни убеждават да платим за даден продукт или услуга носят огромни печалби, както на разпространителя, така и на този за който рекламата работи. За да привличат широка аудитория в рекламите се ползват различни хитрини, като например участието на известни личности.
В началото на XX век много психолози започнали да извършват изследвания в областта на рекламата. Те използвали, както експериментални методики, така и основни теоретични концепции от структурата и свойствата на човешката психика.
Същността на рекламата може да се разглежда, като наука за постоянното нарастване на популярността. Въпреки това, съвременната наука все още нарочно не е определила единодушно вредните въздействия, които рекламата нанася върху психиката на човека.
Някои съвременни рекламни специалисти поддържат теорията за трите психологически състояния, които могат да бъдат манипулирани в различни степени от рекламите.
1. Човек разбира какво се случва с него и може да го обясни.
2. Човек е наясно с чувствата, които изпитва, но не може да намери причината, която ги е породила.
3. Човек не знае нищо за състоянието си, нито причината за него.
Рекламата внедрява в съзнанието на хората рекламния образ, който по-късно се превръща в стереотип. Чрез този стереотип те вече лесно въздействат върху човека.
Творческите подходи могат да бъдат различни. Основните мотиви на влияние при рекламите са:
1. Физиологични нужди: глад, жажда, полово влечение и др.:
- луксозни дрехи, мода;
- хранителни продукти ;
- средства за лична хигиена.
2. Нужда от сигурност и безопасност: чувство на увереност, избавления от страха и неудачите:
- създаване на комфорт и безопасност с помощта на битова техника;
- надеждност на машините и техниката;
- сила, мощни двигатели, автомобили.
3. Нужда от принадлежност и любов:
- любовни обекти (деца, родители, представители на противополжния пол, приятели.)
4. Нужда от уважение: постигане на успех, одобрение, признание:
- самодоволство, покачване на самочувствието, рекламни средства и вещи с “които се постига успех”.
5. Познавателни нужди: знания, умения, проучвания.
6. Естетически нужди: хармония, ред, красота.
7. Нужди от самоактуализация: реализация на собствените цели, способности, саморазвитие:
- дълъг живот и предлагане на лечения;
- индивидуални творчески наклонности;
- хобита;
- произведения на изкуството=
С други думи рекламата всячески използва психологическите уязвимости. Тези уязвимости са на базата на основните човешки потребности, желания и необходимости, които обуславят съвременното общество. Нормално е психическата уязвимост при различните хора да е различна. Например типична женска уязвимост, а и на някои мъже е така нареченият “майчински инстинкт” – желанието да защитят и осигурят своите деца с достойни условия на живот. При мъжете уязвимост са сексуалните желания. Бъдете сигурни, че всяка реклама, която се върти по медиите постига своите цели!
Можем да кажем, че в рекламата няма закони, но има рекламни закони. И тези закони гласят, че рекламата трябва да предизвиква положителни емоции у потребителя. А, когато става дума за емоции ние трябва да помним две важни неща. Първото е, че всяка силна емоция се помни дълго. Второто е, че всички хора избягват неприятните емоции и предпочитат приятните.
Това, което е крайно неприятно e, че съвременните реклами активно експлоатират деца. Разбира се много по-изгодно е да се привлече младата аудитория, която лесно възприема всичко ново с неуредените си вкусове, навици и с незрелия си стил и начин на живот. Поколение, което от младо е възпитано на привързаност към нещо, ще изпитва тази привързаност цял живот. Те ще носят своята лоялност през годините.
Голяма част то възрастните зрители не обичат да гледат реклами, докато при малките деца е обратното.
Изследване показва, че децата от 4 до 6 г. продължават да гледат телевизия след започването на рекламния блок. Статистиката доказва, че децата представляват 54% от зрителската аудитория на която разчитат рекламодателите. През годините, които децата израстват, времето, което прекарват пред телевизора расте. Според някои данни децата до 12 г. възраст виждат по 12 000 реклами на година.
Никой не оспорва факта, че всеки жив организъм постоянно получава огромно количество разнообразна, понякога противоречива информация за обкръжаващата го среда. В мозъка на човека протичат процеси за обработка на всички тези сигнали, които постъпват от сетивните органи. Информацията се проверява и анализира, след това се избира начина на реагиране. При човека всяка информация е обект на логична (съзнателна ) или автоматична (несъзнателна) оценка. Всеки един от нас без колебание долавя море от сигнали, които той наистина чувства, докосва, вижда, мирише. Благодарение на това селектиране, човек се предпазва от нежеланите сигнали, които са незначителни или с невярна информация.
Малките деца свойствено приемат информацията без критическата обработка. Защо? Психолозите отговарят, че това е нормално за развиващия се млад организъм. Мозъкът на детето, като гъба попива всяка информация, защото тя може да му бъде нужна за в бъдеще. Едва по-късно, когато натрупа житейски опит и развие логическото си мислене започва да подлага информацията на критичен анализ. В резултат на това детето расте със “зададените” му идеи......Рекламите решават вместо тях. Тогава този подрастващ човек се забърква в порочният кръг на “модерното”, на глобализацията и “пластмасовите ценности”. Но това е краят. В началото децата са просто инструмент за трупане на пари. Една от най-честите уязвимости, която се ползва е чувството за грижовност към децата (майчиният интстинкт). От него се възползват най-различни рекламодатели.
Изобличавайте рекламите, борете се срещу юдейската система! Откъснете вашите хора от телевизора. Опитайте се да им обясните за вредите от рекламите и как те ги превръщат в безмозъчни марионетки. Обяснете им колко по-добър и значим би бил животът им ако разсъждават трезво и мислят повече за родината...

Не позволявайте на мозъка и тялото ви да се отпуснат. Четете книги, общувайте със съратници, обобщавайте факти, правете изводи – ще научите много интересни неща. Всяка информация обмисляйте и критикувайте, когато е нужно. Не чакайте наготово!